donderdag 13 november 2008

Ampersand

Een van de mooiste karakters binnen typografie is naar mijn idee de ampersand, veelal bekend als het en-teken.



Wat studiegenoten en ik waren benieuwd naar de oorsprong van dit karakter, en dus bracht ik een bezoek aan wikipedia, wat mij het volgende bijbracht:

"Het teken bestond oorspronkelijk uit de letters et, wat Latijn is voor "en". Vroeger waren deze letters duidelijk in het teken te herkennen, maar het is in de loop van de tijd geƫvolueerd tot een symbool waarin nog nauwelijks de samengevoegde letters te onderscheiden zijn. De naam ampersand komt uit de woorden "et per se &" voort, gebruikt aan het einde van alfabetreeksen, hetgeen betekent: "en op zichzelfstaand &"; ook de volgorde "& per se et" werd gebruikt; de & volgt dan direct op de andere alfabettekens en zo speelde men met de dubbelzinnigheid: "& dat in zichzelf et betekent" of "en op zichzelfstaand et". Dit werd door de Engelsen aan de achterkant van hun alfabetrijmpjes voor kinderen geplakt in de vorm "and per se and", wat weer tot "ampersand" verbasterd werd."

1 opmerking:

alec zei

Leuk artikeltje. Interessant verhaal zeg! Grappig dat je zo'n fijn gevoel kunt krijgen van mooie dingen. Ik heb dat zeker ook bij mooie typografie.